Autor Wątek: O tym jak kokas wklejał PNG  (Przeczytany 5721 razy)

Offline Koki

  • +++++
  • Wiadomości: 5 069
O tym jak kokas wklejał PNG
« dnia: 2008-07-29 (Wto), 21:48 »
...bo mu się nie chciało przepisywać przez Irfana na gifa oszczędzając 2kB na plik.

Jako że ignorancja PPK na temat Dwarf Fortress jest niezmierzona, przełamię się i spróbuję tu popromować nieco tą świetną gierkę z największą ilością contentu na kilobajt od czasów Daggerfala.

Co to jest Dwarf Fortress? W sumie to spierdalać na wiki... w dużym skrócie: Gra polega na budowaniu tytułowego Fortress przez tytułowych Dwarves(A nie dwarfs jak to brytole lubią mówić). Technicznie rzecz biorąc, jest to połączenie Civa z Dungeon Keeperem i Sims, w męskiej konwencji spoconych karłów. Zresztą zaraz wam tu pokażę wszystko, ale nie daję gwarancji że gdzieś z samą grą dojdę - motto Dwarf Fortress to  "Losing is Fun!" ale moje to "Fun is fun" czyli jak mi się znudzi to przestanę się wysilać dla was.

Tu z miejsca ostrzeżenie dla wszystkich posiadaczy konsol - gra jest robiona przez dwóch kolesi, z tego jeden wszystko kodzi a drugi chyba tylko przegląda paheal. Więc grafika jest dość spartańska - ASCII, prawdziwy relikt - ale dość czytelna, więc generalnie nie ma problemu nawet bez jakichś durnych custom tilesetów robionych przez polaczków gdzie krasnoludy wyglądają jak Mario i wymagających rozdzielczości 1280 pikseli(true story).

Dobra, dość pierdolenia, przechodzimy do rzeczy. Jako że trzeba mieć gdzie żyć, najpierw trzeba sobie wygenerować jakiś świat. Mi na przykład wyszło coś takiego:



Na mapkę nie zwracajcie zbytnio uwagi narazie. Gra generuje lądy, prowadzi rzeki, tworzy jeziora, potem na to nakłade erozję, etc. etc. i tak dalej, na końcu robi miasta i państwa przez jak licznik pokazuje 300 lat. 300 lat historii, 34261 postaci historycznych, 282432 historyczne wydarzenia. Nieźle jak na kilka minut pracy.

Tutaj macie mój świat w HIGH DEFINITION:



Po stworzeniu świata mamy dwie możliwości - albo Dwarf Fortress, którym się tu zajmujemy, albo Adventurer, który jest po prostu rozbudowanym roguelikiem. Jako że w rogueliki nie gram to może tam morgurth sprawdzi kiedyś(cha cha cha LoL!) i tu się profesjonalnie wypowie.

No dobra, mamy cały świat zrobiony, teraz trzeba wybrać gdzie będziemy zakładać naszego Ironforge.



Mamy więc mapę świata, mapę regionalną, i mapę "detaliczną", od prawej do lewej, a ten prostokąt to będzie nasz level. Więc wybór jest spory. Ja tutaj podejmuję dość nietypową decyzję pchając się pod lodowiec bo tego jeszcze nie próbowałem, a skała jest w końcu wszędzie, tylko trzeba kopać w dół. Nie ma tu żadnego wodonośnego gówna żeby mi w tym przeszkodzić, jest rzeczka na wodę i jakieś drzewka. Nie ma wulkanu więc raczej nie będzie niestety lawy, ale lawa to luksus. Za to jest Limestone, który jest wart dwa razy więcej niż normalna skała, więc wszystko co z niego zrobię będzie warte dwa razy więcej. Reszta jest całkiem jasna mam nadzieję - jako że to tajga temperatura niska ale niech się o to gobliny i elfy potem martwią, ja jestem pod ziemią.
Raczej w złym momencie tego szota zrobiłem bo normalnie jest tam taki żółty mrygający krzyżyk który pokazuje gdzie to jest. Ja jestem zaraz pod tą niebieską omegą(I pod tą szarą na mapie regionalnej) która oznacza cywilizację z której się wywodzą moje krasnale("The Weak Ropes").
Mam nadzieję że mapa jest dość jasna: Zielone to rośliny, szare to góry, niebieskie to woda we wszelkiej postaci. Nie-niebieskie fale to pustynie. Zółty kolor jest nadawany "dobrym" miejscom, a fioletowy - "złym". niebieskie kwadraty to lodowce. Brązowe gówno sam nawet nie wiem, sawanna? Do tego jeszcze jakieś tam bagna i inne bzdury, ale tego to poszukajcie na całem mapie w HD.

Po tym jak wybierzemy sobie lokację, czas się przygotować do wyprawy. Można się też nie przygotowywać, ale defaultowy setup jest dość hujowy.
Ja trochę ignoruję standardowy build. Przede wszystkim nie mam "dedykowanych" Minerów(jeszcze) przez co mam też kilka skilli craftowych więcej. Zobaczymy co tam znajdziemy na miejscu do dłubania.



Itemy za to dość typowe: Bez Anvila(bo za drogi), kupa żarcia, picia i ziaren, 7 picków, wziąłem bronze a nie copper ponieważ chciałem zachować trochę powagi. Battle axe jest niezbędny do wycinania drzew. Resztę tradycyjnie zapełniłem żółwiami, gdyż te zostawiają po sobie zarówno kości jak i skorupy, oba można craftować w jakieś tam naszyjniki, pierścionki i potem sprzedać.

Gotowe? Gotowe. EMBARK!



"Steelcacti"? To koło podbiegunowe! Cóż...



A tak wygląda sama gra. To pewnie trzeba będzie wyjaśnić bardziej.
Przede wszystkim, możemy pozbyć się tej mapki po prawej. Więc widzimy dwa razy więcej.
Te a, b, c, d, i tak dalej to nasz cały interfejs. Nie ma myszki. I to właśnie interfejs jest największym, choć niezbyt dużym, problemem z DF. Oczywiście jest do zrobienia 5000 różnych rzeczy, ale od tego jest wiki. Nie będę tu raczej tłumaczył że wyznaczanie drzew do wycinania to d->t, jak ktoś będzie chciał grać to i tak będzie musiał sporo poczytać o tym co i gdzie.

To co widać, to oczywiście widok z góry na nasze krasnale, to te uśmiechnięte buźki. Kolor zależy od ich skilli, np. Carpenter to żółty. d to dog, c to cat, o ile pamiętacie wziąłem 4 i 2 jednego i drugiego. To brązowe to mój wóz, a M to Musloxy, jakieś pociągowe buce. Teraz gdzieś se polazły.

Strzałki w górę i te pi to drzewa. Przy okazji odkryłem straszną prawdę - rzeka jest zamarznięta. Skąd ja teraz wezmę wodę? Krasnale mogą żyć(a wręcz powinny!) samym alkoholem, ale taka rzeka to niewyczerpalne źródło wody... coś trzeba będzie wykombinować. Jeżeli odmarza w lecie... teraz jest wiosna - DF ma cztery pory roku.

No to co. Zaznaczam wszystkich oprócz mojego carpentera jako Minerów, międzyczasie carpenter atakuje drzewa bo zaraz potrzebne będzie drewno. I tak oto po kilku minutach:



Grunt. Wagon został rozebrany na drewno. Wyciąłem kilkanaście drzew. Kto potrafi dostrzec zejście do mojego dungeona?



Poziom pierwszy, jeszcze w gruncie("sandy clay"). < to schody w górę; > to schody w dół. Przejście do głównego kompleksu jest osobno jak widać; żeby je było łatwiej zapchać pułapkami/klatkami. Stawiam tu właśnie mur dookoła, krasnale nie lubią ziemi więc im wyglancuję co niedługo będzie mesą i wspólną sypialnią.



Poziom drugi - góra/lewo magazyn drewna, te zielone to jakaś ruda która była po drodze, niech leży przecież nie zgnije. Góra/prawo magazyn żarcia. Kopię jeszcze dwa, jeden będzie na cały sprzęt(stoły, krzesła, mechanizmy, drzwi etc.) a drugi - cokolwiek będzie potrzebne.



Trzeci poziom - te 3x3 pokoiki to będą moje warsztaty. Te "bobki" walające się wszędzie, to kamienie - zostają po kopaniu skały. Niech leżą, krasnalą nie przeszkadzają. Niektórzy ludzie robią na zewnątrz magazyn żeby się nie walały, ale wynoszenie tego wszystkiego to ogromna strata casu.

I to tyle! W sumie gówno zrobiłem, ale późno, więc oddaję mikrofon koledze!

Offline B

  • Lis Niebieski
  • Moderator Globalny
  • ++++
  • Wiadomości: 3 705
  • control over men is all
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #1 dnia: 2008-07-29 (Wto), 21:53 »
Przyznam że nie przeczytałem twojego posta nawet w 50% (trzeba dbać o renomę), ale

Cytuj
świetną gierkę z największą ilością contentu na kilobajt.

to stwierdzenie pasuje niestety tylko do jednej gry i jest nią NETHACK czy ci się to podoba czy nie ^___^
"więc lis postanowił go wyruchać"

Offline sah

  • Administrator
  • ++++
  • Wiadomości: 3 834
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #2 dnia: 2008-07-29 (Wto), 21:59 »
porównanie tych gier ma sens gdyż obie są w ascii! oto kolejna mądrość emeryta Łukasza

Koki, czytałem ten let's play z DF co zapodałeś. Faktycznie gra jest dość imponująca i będę ci tutaj kibicował trochę.

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #3 dnia: 2008-07-29 (Wto), 22:00 »
Cytuj
Niech leżą, krasnalą nie przeszkadzają.

Nooo KRASNALĄ na bank nie przeszkadzają one!

A ja przeczytałem i powiem ci że o ile pomysł bardzo fajny, to ja bym nie mógł w ASCII. 3 lata bym się uczył symbolików, już rogue sprawiał mi kłopoty
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje

Offline Einnar

  • voidhead
  • DKMiści
  • ++
  • Wiadomości: 1 885
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #4 dnia: 2008-07-29 (Wto), 22:19 »
Cytuj
Cytuj
świetną gierkę z największą ilością contentu na kilobajt.

to stwierdzenie pasuje niestety tylko do jednej gry i jest nią NETHACK czy ci się to podoba czy nie ^___^
Jak będzie rozwijany tyle samo lat, to też jeszcze urośnie.

Generalnie popieram koncepcję - bo ascii-games = czysta esencja (zwykle).

Offline B

  • Lis Niebieski
  • Moderator Globalny
  • ++++
  • Wiadomości: 3 705
  • control over men is all
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #5 dnia: 2008-07-29 (Wto), 23:10 »
Oo ale ten thread się przydał na coś bo mi się przypomniał taki fajny ascii hack co kiedyś grałem i okazało się że tam uleprzona wersja wyszła teraz i gram w stone soup nara ^__^
"więc lis postanowił go wyruchać"

Offline Koki

  • +++++
  • Wiadomości: 5 069
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #6 dnia: 2008-07-30 (Śro), 05:57 »
to stwierdzenie pasuje niestety tylko do jednej gry i jest nią NETHACK czy ci się to podoba czy nie ^___^

DF jest bardziej rozbudowany.

Offline Koki

  • +++++
  • Wiadomości: 5 069
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #7 dnia: 2008-07-30 (Śro), 08:42 »
Mesa skończona!



Fachowy murek i podłoga, 10 stołów, 10 "krzeseł"(kamiennych tronów). A sypialnia ciągle w lesie. Oddelegowałem jeszcze kilka niezbędnych krasnali od górnictwa, przede wszystkim Masona który robi 24/7 - on buduje murki, podłogi, drzwi, stoły i krzesła w końcu, i mojego farmera który srogo obsiewa pola już! Oczywiście podziemne pola z grzybami, a nie jakieś tam chwasty pod gołym niebem. To po prawej to psiarnia, myślałem że psy będą w niej siedzieć i nie plątać się pod nogami, ale niestety nie. Podobno można je przywiązać jakoś, ale i tak nie mam łańcuchów. Więc kazałem jakiemuś kolesiowi szkolić je na psy bojowe, i tak nic innego nie robił.
To nad mesą to moje pola właśnie, dojście tam jest tylko z dołu z magazynów żarcia, chyba logiczne. Na skale nie można nic hodować bez irygacji, ale na poziomie gruntu, nie ma sprawy.
Te białe ^ to pułapki jakby ktoś chciał mi wejść na chatę. Chyba je zastąpie klatkami, bo potem z takimi złapanymi delikwentami można fajne śmieszne rzeczy robić. Drewna mam dość.



Zbutowałem sobię Butchery i Leatherworker's Shop, kazałem zarżnąć te dwa Musloxy. Musloxy zarżnięte, teraz szybko skóry robić bo zgniją! Szybko... robić... gdzie oni wszyscy poleźli kurwa?



YOU BEST BE JOKIN' NIGGER

Na szczęście zdążyłem z tymi skórami. Choć nie wiem co z nimi zrobić jeszcze.

Dowiedziałem się od ekspertów że we Frozen klimacie woda nie odmarza... nigdy. Zajebiście. Ale jest sposób żeby ją odmrozić - trzeba obok niej przepuścić lawę.

No, dzięki!

Rozwiązaniem okazało się wykopanie lodu... (Widać tu już moje psy bojowe)



...I przytaszczenie go tam gdzie ciepło. A przynajmniej cieplej: (Te 3x3 pokoje to warsztaty właśnie)



Woda! Co prawda wyjątkowo dziwna - nie ma głębokości, nie płynie, da się układać jak itemy, i stagnated z jakiegoś dziwnego powodu, ale jest! (Dwarf Fortress to ciągle technicznie alfa) Miejmy nadzieję że nie odparowywuje chociarz.

Zabrałem się wreszcie za tą sypialnię, bo to już jesień, ale nie dane mi było cieszyć się spokojem...



Przybyła karawana.
« Ostatnia zmiana: 2008-07-30 (Śro), 08:45 wysłana przez Koki »

Offline zan

  • +++
  • Wiadomości: 2 747
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #8 dnia: 2008-07-30 (Śro), 09:03 »
no to wyglada...znaczy...udaje...imponujaco

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #9 dnia: 2008-07-30 (Śro), 09:36 »
nie nie, super fabułka i pomysł. tylko ja tu nic nie widzę. kokas, a są te polaczkowe graficzne mody z mario? to ja poprosze link
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje

Offline Koki

  • +++++
  • Wiadomości: 5 069
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #10 dnia: 2008-07-30 (Śro), 11:38 »
http://mayday.w.staszic.waw.pl/df.htm

(lamusy)



Karawana na szczęście miała kowadło, i to takie na które mnie stać. Sprzedałem wszystkie moje tam muszelki i jeden mechanizm bo kutas oczywiście musiał mieć profit gigantyczny.



Budowa świetlicy została ukończona! Na wielkie otwarcie pierdolnąłem sobie statuę w głównym korytarzu(To ta omega biała)



Ludzie, to naprawdę nie jest kurwa trudne. To czarne wszędzie to nie wykopany teren. To brązowe to ściana; czerwone przecinki i inne śmieci to podłoga. > to schody w dół, pisałem. Linia podwójna to ściana. Pi to krzesła, a nie-pi to stoły. Brazowe zera to łóżka. Białe plusiki to profesjonalna podłoga. d to psy OD ANGIELSKIEGO DOG - szare to psy bojowe, czerwone to szczeniaki, c to kot, gęby to krasnale. Te dwa trójkąty tam w rogu to rampa na wyższy poziom którą musiałem zrobić żeby wykopać lód na wodę(Która już wyparowała BTW i huj mi z tego było).



Tutaj mój Carpenter stworzył masterpiece... klatkę.
I wszystko było ok, tylko że...



IMIGRANCI.
Czternastu, i wszyscy, ale kurwa naprawdę wszyscy, absolutnie bezużyteczni. Tylko animal trainer się przydał bo zdjął obowiązek szkolenia psów z mojego rzeźnika.

Nie ma kurwa wolnych przebiegów u mnie. Wszystkich moich dotychczasowych krasnali odznaczyłem jako górników, dałem kilofy tej chołostrze i...



MINE OUT FUCKING EVERYTHING

O dziwo przyniosło to nawet jakiś efekt. Znalazłem trochę gemów, zaznaczyłem jednego frajera jako gem cuttera i coś tam dłubie. Wyrobi się.
Innemu kazałem stawiać podogę gdzie się da, żeby się szkolił jako drugi mason.

Ale co to? Ktoś ominął moje super niezawodne pułapki?



Walka nie trwała długo. Nie chciało mi się robić drugiego skrina, ale miał też połamany cały kręgosłup.



W międzyczasie wszyscy tam ostro napierdalali skałę aż tu nagle...



Na szczęście miał wszystki materiały pod ręką...



I stworzył mój pierwszy artefakt - wypasione drzwi!



Postawiłem je w głównym holu zaraz przed schodami.

Offline zan

  • +++
  • Wiadomości: 2 747
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #11 dnia: 2008-07-30 (Śro), 15:04 »
a skonczy sie na morii

Offline Pan Patryk

  • +++++
  • Wiadomości: 4 630
  • Małomówny kochanek
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #12 dnia: 2008-07-30 (Śro), 15:39 »
no bloom no fun

Offline Xtense

  • ಠ_ಠ
  • +++++
  • Wiadomości: 5 276
  • ಠ_ಠ
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #13 dnia: 2008-07-30 (Śro), 15:43 »
Przyznam się, że dawno mnie tak nie wciągnęła żadna ASCIIgiera. Pierwszy fortress zapuściłem praktycznie od razu (nauka interfejsu przez pot i kref), ale jak znajdę trochę czasu konkretnego (ololololo), to pogram w to poważniej.
"We are the music makers, and we are the dreamers of dreams. Wandering by the lone sea-breakers and sitting by the desolate streams." --Arthur O'Shaughnessy
18:08 - .Ald: nie mam czasu na takie rzeczy
B - Człowiek Który Miał Różowego iPoda

Offline zan

  • +++
  • Wiadomości: 2 747
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #14 dnia: 2008-07-30 (Śro), 17:08 »
a masz anglistyczna kampanie wrzesniowa?

Offline Koki

  • +++++
  • Wiadomości: 5 069
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #15 dnia: 2008-07-30 (Śro), 19:26 »








...ale nie przed tym jak zamknąłem elfa-tradera w Trade Depocie wykopując dookołą fosę, który wkrótce oszalał:



W sumie niewiele mogłem zrobić.
Próbowałem topić lód starą metodą, ale po pierwsze, i tak by się prędzej czy później skończył, a po drugie, okazało się że ilość wody tak pozyskiwana jest żałosna.
Z brewingiem alkoholu był taki problem... że mój brewer zdechł z pragnienia :drunk: Kazałem to robić innym, ale kiedy populacja wynosi 4 z czego jeden jest w tantrum, drugi jest w melancholy, trzeci to dziecko a czwarty myśli że ważniejsze jest zamiatanie podłóg to trudno coś zdziałać.

Więc PPK Dwarf Fortress Top Tip: Nie osiedlajcie się tam gdzie nie ma wody :eng101:


Offline Xtense

  • ಠ_ಠ
  • +++++
  • Wiadomości: 5 276
  • ಠ_ಠ
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #16 dnia: 2008-07-30 (Śro), 19:50 »
Kurwa, od kiedy ściągnąłem, gram bez przerwy (a więc jakieś 4 godziny już), dojebana rzecz po prostu! Instant love!
"We are the music makers, and we are the dreamers of dreams. Wandering by the lone sea-breakers and sitting by the desolate streams." --Arthur O'Shaughnessy
18:08 - .Ald: nie mam czasu na takie rzeczy
B - Człowiek Który Miał Różowego iPoda

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #17 dnia: 2008-07-30 (Śro), 19:51 »
Ale zacznij od początku myślę, może bardziej na południe z 10 kwadratów... Naprawdę zaciekawiłeś mnie Koki - gdyby była gdzieś masywna instrukcja w pdfie to juz by było git, ja głupi jestem bardzo
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje

Offline sah

  • Administrator
  • ++++
  • Wiadomości: 3 834

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #19 dnia: 2008-07-30 (Śro), 20:30 »
dzięi sah. szczerze mówiąc chętnie zgłębię jak już wrócę z roboty. miło będzie może zagrać, ale na kokiego nowy fortress też czekam!
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje

Offline Koki

  • +++++
  • Wiadomości: 5 069
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #20 dnia: 2008-07-30 (Śro), 20:42 »
Kurwa, od kiedy ściągnąłem, gram bez przerwy (a więc jakieś 4 godziny już), dojebana rzecz po prostu! Instant love!

Enjoy your failed degree!

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #21 dnia: 2008-07-30 (Śro), 22:27 »
Cytuj
Gość    23:15   Drukuje wątek "O tym jak kokas wklejał PNG".

so young, so famous!
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje

Offline sah

  • Administrator
  • ++++
  • Wiadomości: 3 834
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #22 dnia: 2008-07-31 (Czw), 00:05 »
to google pewnie, 'drukuje' bo woli indeksować wersje do druku

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #23 dnia: 2008-07-31 (Czw), 06:02 »
to nic, to nic, fame is fame
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje

Offline sah

  • Administrator
  • ++++
  • Wiadomości: 3 834
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #24 dnia: 2009-04-22 (Śro), 12:15 »
i co Durb, zbadałeś tego DF wtedy?

Offline Durbik

  • DKMiści
  • +++++
  • Wiadomości: 7 457
  • Obey the Fist!
Odp: O tym jak kokas wklejał PNG
« Odpowiedź #25 dnia: 2009-04-22 (Śro), 14:38 »
... nie!

ściagnąłem, wgryzłem się w dokumentację, ale niektóre issues mnie przerosły pamietam. spróbuję jak będe starszy i mądrzejszy
Tak się teraz przekonuję - w internecie same chuje